Товарний знак – унікальна комбінація літер, цифр, зображення тощо, що вирізняє виробника товарів або послуг серед конкурентів та має відповідну реєстрацію згідно з Законом України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг». Товарний знак часто плутають з поняттями «торгова марка», «логотип», «бренд», але перший, серед інших, вирізняє законна процедура реєстрації, хоча в Україні часто використовується також поняття «торговельна марка», як синонім до «товарного знаку».

Публікація присвячена видам товарних знаків, етапам їх реєстрації та ризикам, в разі відсутності Свідоцтва про реєстрацію.

Для чого потрібен товарний знак?

Виробники товарів та послуг мають виділити свою продукцію серед іншої, для її конкурентоспроможності та підтримки попиту. Крім того, товарний знак служить рекламою виробника, якщо він планує розширяти свою справу або створювати цілу мережу.

Яким може бути товарний знак?

Товарні знаки, умовно, можна поділити на декілька видів:

  • словесні;
  • графічні;
  • ті, що поєднують зображення зі словами;
  • об׳ємні знаки;
  • світлові, звукові та інші нетипові знаки.

За ст.5 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг», об’єктом знаку може бути будь-яке позначення, зображення, в тому числі й об׳ємне, що не суперечить публічному порядку та принципам моралі, а також, відповідно Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», не містить у собі символів тоталітарних часів. Отже, у створенні товарного знаку не можна використовувати наступне:

  • державні прапори, емблеми та будь-які ознаки геральдики (згідно з Паризькою конвенцією про охорону промислової власності від 20 березня 1883 року);
  • назви держав;
  • назви міжнародних організацій;
  • нагороди та відзнаки;
  • торгові знаки інших підприємств;
  • символіку комуністичної партії та Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини;
  • назви та цитати з відомих в Україні творів мистецтва, літератури, науки, без погодження з власниками авторських прав;
  • прізвища, псевдоніми та зображення відомих людей, без їх згоди;
  • зображення, які містять елементи жорстокості, насилля, порнографії тощо (згідно з Законом України «Про рекламу»).

Як зареєструвати товарний знак?

Ознакою реєстрації товарного знаку (торговельної марки) є отримання Свідоцтва України на торговельну марку. Для реєстрації необхідно:

  • підготувати необхідні документи:
    - заяву про реєстрацію товарного знаку;
    - документи про оплату відповідних зборів;
    - зображення позначення, що заявляється для реєстрації;
    - перелік товарів та послуг, для яких заявляється товарний знак;
  • звернутися у Державне підприємство «Український інститут інтелектуальної власності» особисто, через законного представника, поштою або заповнивши заявку на сайті;
  • дочекатися проведення експертизи заявки, хід якої можна відслідковувати на сайті Спеціальної інформаційної системи Укрпатенту;
  • якщо заявник отримав рішення про реєстрацію товарного знаку, він має протягом трьох місяців сплатити необхідні платежі та збори (4000 грн. за реєстрацію, додаткові витрати за оформлення, 24000 грн. в разі, якщо в назві використовується слово «Україна» тощо);
  • отримати Свідоцтво про реєстрацію (дійсне протягом 10 років).

Які ризики несе в собі відсутність Свідоцтва про реєстрацію товарного знаку?

Відсутність Свідоцтва про реєстрації передбачає наступні ризики:

  • торговельна марка товарів чи послуг, яку використовує підприємство, може бути використана іншими особами для введення в оману покупців або користувачів послуг;
  • логотип компанії може співпадати із вже зареєстрованим товарним знаком, що призведе до судового позову з боку власника торговельної марки та суттєвими штрафними санкціями.