Рідкісний покупець не ставав жертвою обману з боку продавця. Шанс зіткнутися з шахрайством підстерігає всюди: біля каси супермаркету, в ринкових рядах, при розрахунку за процедуру в салоні краси, в процесі дистанційної покупки. Законодавство виділяє кілька категорій порушень купівельних прав.

Форми обману

  • Ви придбали 15 м портьєрної тканини для штор у вітальню. Будинки самостійно перевірили метраж з рулеткою в руках і виявилося, що в відрізі 14 м. Вас обмірили.
  • Вам зважили 5 кг мандаринів на ринку. Ви засумнівалися в чесності продавця і вирішили скористатися контрольними вагами. Електронне табло показало 4.2 кг. Вас обважили.
  • Розраховуючись за товар вартістю 1400 гривень, ви подали касиру 5000-ну купюру і поклали здачу в кишеню. Коли через деякий час перерахували гроші, з'ясувалося, що до 3600 грн не вистачає 400 грн. Вас обрахували.
  • Ви замовили в інтернет-магазині кросівки Nike. В описі продукції на сайті було зазначено «оригінальні бренди». Отримавши і дослідивши товар, зрозуміли, що від Nike в кросівках тільки назва. Продавець викрутився, пояснивши, що під словом «оригінальні» мав на увазі «незвичайні, своєрідні». Вас ввели в оману.

У кожному з розглянутих випадків мав місце обман споживача. Згідно зі статтею 225 Кримінального кодексу України, це протиправна дія, і вона тягне покарання.

Заходи відповідальності за обман

Якщо в обмірі, обрахунку або обважуванні була викрита фізособа, їй загрожує штраф у розмірі від 3 до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Посадовій особі це ж порушення обійдеться в суму від 10 до 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, юридичних - від 20 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Найжорсткіше покарання передбачено для юросіб за введення покупців в оману - таке порушення може коштувати до 500 тисяч гривень.

Що робити, якщо вас обдурили

Дійте відповідно до закону про захист прав споживачів. У ньому чітко розписані права покупця і обов'язки продавця. У разі обману звертайтеся з письмовою претензією до продавця. Ви маєте право вимагати від нього відшкодування шкоди, завданої неправомірними діями, а іноді і сплати пені.

Якщо реакції з боку продавця не було, відправляйте скаргу в Продспоживнагляд, суспільство споживачів, поліцію або прокуратуру - в залежності від характеру обману і розміру заподіяної шкоди. Ви можете також подати позов до суду, зазначивши в заяві обставини справи і доповнивши їх документальними свідченнями.

Судова практика щодо захисту прав споживачів показує, що закон найчастіше стає на бік позивача і суворий до порушників. Не допускайте обману - користуйтеся контрольними вагами, своєчасно перераховуйте здачу, вимагайте сертифікатів, наполягайте на отриманні повної інформації про товар або послугу.

Юридична підтримка ошуканих споживачів

Іноді непросто довести факт шахрайства з боку продавця. У таких випадках буде доречною допомога знавців права. Наші юристи досконало розбираються в ситуації, знаходять законні способи притягнути винних до відповідальності і блискуче відстоюють права ошуканих клієнтів. Звертайтеся, якщо самостійно не справляєтеся. Доведемо вашу правоту в суді, стягнемо з відповідача компенсацію за збитк, пеню, штраф і всі судові витрати.