Право власності на землю – невід׳ємне право громадян України, згідно з яким кожен громадянин має право на безоплатне отримання у приватну власність 6 ділянок різного цільового призначення. З 2021 року відкрився ринок землі для фізичних осіб і викликав ряд бюрократичних перешкод для деяких власників земельних ділянок. Дана публікація висвітлює етапи процедури з переоформлення державних актів на землю старого зразка та приблизну вартість таких послуг.
Зміни в оформленні права власності на землю протягом 1993-2016 р.р.
Отримувати земельні ділянки в приватну власність громадяни України почали з 1993 року, відповідно до Декрету Кабінету міністрів України «Про приватизацію земельних ділянок» від 26.12.1992 № 15-92. Підтвердженням права власності ставав акт на землю. У 2002 році в Україні було запроваджено Державний земельний кадастр, куди вносилися відомості про земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні. При цьому, ще декілька років поспіль видавалися акти на землю старого зразка, які не містили кадастрового номеру. З 2003-2004 року в нових актах вказували кадастровий номер, але повна інформація про земельну ділянку та власника в Державний земельний кадастр не вносилася.
З 2013 року акти на землю вже не видають, їх змінили витяги з Державного земельного кадастру та свідоцтва про реєстрацію земельної ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а з 2016 р. власники отримують тільки витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Усі акти на землю є дійсними, незалежно від періоду їх отримання. Змінити документацію на право власності на земельну ділянку юристи рекомендують ще з 2013 року, але більшість населення не поспішає, адже отримання нової документації передбачає фінансові витрати (наприклад, розробка технічної документації).
З 1 липня 2021 року усі фізичні особи мають право на придбання та продаж землі. Ті, хто бажає продати свою земельну ділянку, повинні, спочатку, отримати її кадастровий номер і витяг нового зразка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
З актом на землю, оформленим до 2013 року, продати землю, здати її в оренду, взяти кредит під заставу землі, подарувати, залишити в спадок буде неможливо, адже вона не оформлена, згідно з вимог сучасного законодавства.
Процедура отримання кадастрового номеру та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно
Щоб отримати кадастровий номер та витяг необхідно:
- звернутися до розробника технічної документації із землеустрою (обрати організацію з виготовлення технічної документації можна на сайті Держгеокадастру, де зібрана інформація про усіх сертифікованих інженерів-землевпорядників);
- отримати технічну документацію із землеустрою (обов’язково ще має бути електронний документ з даними про земельну ділянку);
- погодити межі земельної ділянками із власниками суміжних ділянок (в документації буде окремий акт, який треба підписати у сусідів);
- подати документи до Держгеокадастру (це можна зробити самостійно в Центрі надання адміністративних послуг або в інженера-землевпорядника). Перелік необхідних документів:
- заява про державну реєстрацію земельної ділянки;
- документація із землеустрою (разом з електронним носієм); - отримати витяг з державного земельного кадастру у державного реєстратора в Центрі надання адміністративних послуг;
- звернутися до реєстратора прав власності і отримати витяг (це можна зробити через веб-портал Міністерства юстиції у Кабінеті електронних сервісів, в Центрі надання адміністративних послуг або у нотаріуса).
Після отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, власник землі має право повністю розпоряджатися своєю ділянкою.
Орієнтовна вартість послуг
Фінансові витрати, пов’язані з процедурою реєстрації земельної ділянки залежать від вартості послуг землевпорядника, нотаріуса та терміну виконання реєстрації. Наприклад, вартість розробки технічної документації у державного інженера-землевпорядника коливається в межах 1200-4000 грн., залежно від регіону, складності виконання тощо, у приватного землевпорядника ціна може досягати 4000-8000 грн., за державну реєстрацію прав власності необхідно сплатити 230 грн., якщо вона проводиться протягом 5 днів, 2270 грн. – 2 дні, 4540 грн. – 1 день та 11350 грн. – протягом 2 годин, в разі виявлення технічної помилки, виправлення коштуватиме 90 грн.